2013/09/03

Canada

Kanada (ang. i fr. Canada) – państwo położone w Ameryce Północnej, rozciągające się od Oceanu Atlantyckiego na wschodzie do Oceanu Spokojnego na zachodzie i Oceanu Arktycznego na północy. Na południu i północnym zachodzie graniczy ze Stanami Zjednoczonymi, granice morskie: na północy z Danią (Grenlandia) i na wschodzie z Francją (wyspy Saint-Pierre i Miquelon). Drugie państwo świata pod względem powierzchni (po Rosji) oraz 38. pod względem ludności. Kanada jest członkiem ONZ, NAFTA, Wspólnoty Narodów, Frankofonii, NATO, G8, APEC.
 Ontario – prowincja Kanady. Ontario jest najludniejszą i najprężniejszą ekonomicznie częścią Kanady. W granicach Ontario znajduje się stolica Kanady Ottawa, największe miasto Kanady Toronto, a także największa aglomeracja tzw. Golden Horseshoe. W 1855 stacjonujący tam żołnierze angielskiej armii wymyślili hokej na lodzie.

Ontario od północy graniczy z Zatoką Hudsona od zachodu z prowincją Manitobą, od wschodu z prowincją Quebec i od południa ze Stanami Zjednoczonymi – Minnesota, Michigan, Ohio, Pensylwania i Nowy Jork. Południowa część granicy z prowincją Quebec przebiega wzdłuż rzeki Ottawa, północna część jest linią prostą. Granica z prowincją Manitobą składa się z dwóch prostych odcinków.

Ukształtowanie terenu

Ontario dzieli się na trzy regiony geograficzne:
  • Dolina Wielkich Jezior i Dolina Rzeki św. Wawrzyńca: Stanowi południową część prowincji. Gęsto zaludniona i silnie zurbanizowana. Okolica nizinna, przecinana licznymi morenami. Wzdłuż południka 81°W przecięta jest uskokiem Bruce. Południowy jego kraniec tworzy Wodospad Niagara, a północny Półwysep Bruce, wcinający się z Zatokę Georgian. Na tym terenie leży większość wielkich ośrodków miejskich Ontario. Przede wszystkim olbrzymia aglomeracja Golden Horseshoe oraz inne większe miasta takie jak: London, Windsor, Peterborough i Kingston.
  • Tarcza Kanadyjska: silnie pofałdowana wyżyna pełna skalistych wzgórz, wąwozów, usiana niewielkimi jeziorami i poprzecinana strumieniami i drobnymi rzekami. Teren silnie zalesiony. Ważniejszymi miastami na tym obszarze są Kenora, Thunder Bay, Sault Ste. Marie, Greater Sudbury, North Bay i Timmins.
  • Nizina Zatoki Hudsona: Nizinny pas ziemi wokół wybrzeży Zatoki Hudsona o szerokości 100 do 300 km. Bagnisty, z licznymi rzekami i strumieniami wpadającymi do zatoki.
Mam nadzieję, że zachęciłam Was do czytania o krajach, które prezentowane są na moich pocztówkach. Czasami może się Wam wydawać nudne. Ja nie pisze mojego bloga dla popularności, statystyk, czy komentarzy. Założyłam go z myślą dzielenia się i zarażania innych tą pasją.
Do każdego należy decyzja. Bloga prowadzę od 2 miesięcy. I bardzo się ciesze, że prawie 1000 osób obejrzało go :)
Spróbowałam w końcu wysyłać kartki z oficjalnej strony. Wylosowałam 2 z Rosji. Na razie tyle, gdyż moje zasoby finansowe kurczą się. W październiku zaczynam studia i przeprowadzam się do innego miasta. Wszystkie kartki będą przychodzić na mój adres  domowy i dopiero w sobotę będę je widzieć, ale mam nadzieję, że to nie zakłóci dodawania wpisów na bloga :)
Życzę Wam miłego dnia i duuużo słońca w te pochmurne dni.
UDOSTĘPNIJ TEN POST

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Szablon stworzony przez Blokotka. Wszelkie prawa zastrzeżone.