2013/08/14

Nepal

Nepal (nep. नेपाल trl. Nepāl, trb. Nepal; nazwa tymczasowa: Federalna Demokratyczna Republika Nepalu, nep. संघीय लोकतान्त्रिक गणतन्त्र नेपाल trl. Saṁghīya Lokatāntrik Gaṇatantra Nepāl, trb. Sanghija Lokatantrik Ganatantra Nepal) – demokratyczna republika federalna w Azji Południowej, w środkowej części Himalajów, granicząca na północy z Chinami i na południu, wschodzie i zachodzie z Indiami; bez dostępu do morza.

Kala Pattar - szczyt w Himalajach. Leży w Nepalu, w regionie Khumbu. Ukazuje się nam jako duży brązowy masyw poniżej wywołującej ogromne wrażenie południowej ściany Pumori (7161 m n.p.m.). Wielu podróżujących w regionie próbuje wspiąć się na szczyt Kalla Pattar, ponieważ jest to najbardziej dostępny szczyt by obejrzeć Mount Everest. Od bazy pod Everestem nie można obejrzeć szczytu. Widoki ze szczytu Kalla Pattar na Mount Everest, Lhotse i Nuptse są widowiskowe.
Wspinanie się na Kalla Pattar zaczyna się w Gorakshep (5,164m), klasycznej bazie pod Mount Everestem. Po krótkim zejściu do starego jeziora polodowcowego należy wspiąć się na strome, wschodnie zbocze góry. Droga staje się jeszcze bardziej stroma aż do osiągnięcia targanego przez wiatr grzbietu góry. Stamtąd, pięć do dziesięciu minut wspinaczki do szczytu, który jest zaznaczony flagami modlitewnymi.
Chociaż wysokość szczytu jest zwykle umieszczona w spisie jako 5545 m n.p.m. lub 5550 m n.p.m., Docent Dr Luis A. Ruedas z Uniwersytetu Stanowego w Portland (USA) wyznaczył nową wysokość szczytu na podstawie wielu pomiarów, również przy użyciu eMap GPS (6 grudnia 2006). Osiąganie przeciętnie 48 czytań przy 0625h czasu miejscowego w Nepalu, temperaturze -20 °C, GPS zarejestrował lokalizację szczytu - 27° 59,750′N, 86° 49,705′E (fakt: WGS84) i wysokość 5643 m.
To jest możliwe, ponieważ Kala Patthar jest tylko pomniejszym szczytem na grzbiecie wiodącym do Pumori, więc inni badacze mogli mierzyć różne inne szczyty.

Dzisiaj po ponad 3 tygodniach otrzymałam tą piękną pocztówkę!
Wczoraj zamówiłam kartki ze strony www.1001pocztowek.pl. Mam nadzieję, że szybko dotrą do mnie :)
Miłego dnia :)
UDOSTĘPNIJ TEN POST

2 komentarze :

  1. Akurat pocztówki z Nepalu już mam, ale nie mogłam się powstrzymać przez zobaczeniem Twojej :) Jest świetna, ja nie mam jeszcze takiej z ośnieżonymi górami z tego kraju, ale mam nadzieję, że się to zmieni.

    OdpowiedzUsuń

Szablon stworzony przez Blokotka. Wszelkie prawa zastrzeżone.